Møt avdelingene på TusenFryd: Vaktavdelingen

Jobber du på TusenFryd? Er du ikke for gammel til det? Hva gjør du da? Styrer du attraksjonene?  – Dette er spørsmål jeg jevnlig får når jeg svarer folk på hvor jeg jobber. Når jeg prater litt om hva jeg gjør, så forstår de litt bedre hvorfor jeg jobber her. Etter mitt sjuende år på TusenFryd, alle på samme avdeling, har jeg fått et godt forhold til jobben, for å si det mildt 🙂

Vi er en liten avdeling, og har i år 13 ansatte. 3 ledere og 10 medarbeidere. Dette har gitt oss muligheten til å skape et fantastisk miljø. Med så få ansatte er det enkelt å skape en god stemning på avdelingen, og vi finner alltid på morsomme ting enten det er i park eller utenfor. Men hva gjør jeg som avdelingsleder og vaktmedarbeider? Vi har en ganske fri rolle i parken, og står egentlig fritt til å disponere dagen slik vi vil. Vi er her før parken åpner, og lenge etter at den stenger, så noe må vi jo gjøre.

Hver dag starter med at en vakt har ansvar for å åpne porter, bommer, vaske førstehjelpsboden, hundeparkeringen og kontoret. Etter hvert møter det flere vakter opp på jobb, og disse skal drive avdelingen frem til avløsning 1600. Arbeidsdagen starter som regel med å «catche-up» på det siste som har skjedd og hva som må være fokus for dagen. Dette varier alt ettersom når i sesongen vi er, hva slags vær det er, eller hva slags utfordringer vi har. Men etter en rask brief og litt moro starter dagen med at vi tar turen til hovedinngangen. Der hjelper vi gjester med spørsmål eller står i billett-innslipp. Etterpå fortsetter vi med å patruljere i park og vi bruker mye tid på å være synlige for gjester og ansatte. I løpet av dagen har vi flere obligatoriske oppgaver. Den desidert beste oppgaven er oppfølging av gjester og ansatte, og vi hjelper disse med alt fra rare spørsmål til plastring av skrubbsår. Dagen avsluttes med at vi tømmer parken for gjester, og fortsetter med rutinearbeid ift å få låst og lukket alt som er av bygningsmasse. Ingen dager er like, noe som gjør jobben veldig interessant!

I en så fri rolle som vi har, hviler det mye ansvar. Noe vi tar på alvor, men vi er ikke redd for å ha det gøy, som igjen har ført til at jeg har jobbet her så lenge. Men hva er det som gjør arbeidsdagene så morsomme? For det har nesten blitt sånn at det ikke er jobb, men en tilværelse å jobbe på vaktavdelingen. Dere kan se hvorfor vi har det gøy på jobb 🙂

Hvis du lurte på spørsmålene ovenfor: Jobber du på TusenFryd? JA! Er du ikke for gammel til det? NEI!  Hva gjør du da? Det har du fått svar på nå. Styrer du attraksjonene? NEI! Jeg er vakt og kjempestolt av det!

Thomas Dvergedal, avdelingsleder vaktavdelingen 😀

One Response to Møt avdelingene på TusenFryd: Vaktavdelingen

  1. håkon says:

    driiiiiiit bra asssss

Legg igjen en kommentar

