Visste du at vi i år har lansert SMS-billett?

TusenFryd-journalist Jan Simen Knutsen Bjørkelo

Skrevet av Jan Simen Knutsen Bjørkelo

Enkelt og greit – et helt billettkjøp kan gjennomføres fra mobilen eller nettbrettet. Men det kommer jeg tilbake til mot slutten.

I dag kastet jeg siste rest av billettene vi brukte til og med 2009. De rosa Tusenfryd-billettene er ganske forskjellige fra de vi har i dag. Det er vanskelig å se funksjonen til billetten – den ble nesten bare som en ekstra kvittering eller et minne fra besøket. Hadde man passert billettlukene og kjøpt billett, var man jo allerede på innsiden av parken.

God gammel TusenFryd-billettårgang

God gammel TusenFryd-billettårgang

Gjennom årene utviklet firmaet, som i dag er Funkbit, løsninger for å møte parkens og Gjestenes nye behov. Dag 2-billetten, sesongkort og andre forhåndskjøpte billetter ble enklere og sikrere å bruke ved hjelp av strekkoder og et sentralt system for produksjon og kontroll av billetter. Programvaren var installert på PCene Gjesteservice lagde sesongkort med, der vi skannet billetter i først én, så tre innganger, og på maskinene vi trykket opp tusenvis av billetter i forkant av hver sesong. Fra 2004 ble det mulig å kjøpe billetter på Internett, og omfanget av nettkjøp har økt hvert år siden.

I 2008 og 2009-sesongene slo det oss at det var lengre kø foran inngangene for forhåndskjøpte billetter, enn ved vanlig billettsalg. Vi hadde da 6 billettsalg og tre innganger for forhåndskjøpte billetter og sesongkort. Selv om køene ved det rene innslippet gikk raskere enn ved billettkjøp, var det allikevel tydelig at seks luker og tre innslipp var for lite. Så til 2010 rev vi de gamle billettlukene, og flyttet billettsalget på utsiden av parken. Slik fikk vi fire billettsalg, to billettautomater og opp til 6 innganger hvor man kan gå om man allerede har billett – enten den akkurat er kjøpt fra billettsalget, automatene, nettsiden eller fra en samarbeidspartner.

Datanova leverer hele løsningen, med spesialtilpasninger til vår bruk. Det er jo ikke mange bedrifter i Norge med lignende behov!

Systemet fungerte stort sett godt, men stadig flere Gjester kom med PDF-billettene på mobilen. Mobiltelefonene med de skarpeste skjermene kunne vi skanne, men gikk det ikke var det en tungvint søkeprosess for å få validert billettene. I år gjorde vi det mulig å få billettene på SMS. Kvittering og PDF-billetter blir sendt på e-post, og en SMS med referansenummer samt link til en QR-kode kan man få gratis i tillegg. Slik kan man fort komme inn i parken – og det helt uten noen utskrift!

QR-kode TusenFryd

Du trenger ikke å ta med deg print av billett til TusenFryd lengre!

Vi nydesignet også mobilutgaven av www.tusenfryd.no, slik at man nå kan gjennomføre et helt billettkjøp fra mobilen! Du kan altså spare både tid og penger på å bestille billettene på bussen til TusenFryd eller fra baksetet i bilen. En ganske stor utvikling på få år! Allerede nå har vi begynt å se på hva fremtiden både vil tillate og kreve av oss, og det kan se ut som flere stilige løsninger med NFC kan bli aktuelle ettersom flere og flere nye mobiltelefoner utstyres med denne teknologien.

Hva slags andre bedrifter mener du TusenFryds behov for et billettsystem kan sammenlignes med? Hva forventer du av våre løsninger for billettsalg? Har du noen innspill, vil vi gjerne høre fra deg i kommentarfeltet!

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: