Møt avdelingene på TusenFryd: Billett og Gjesteservice

INFORMASJON OM AVDELINGEN

Antall: 4 ledere, 5 medarbeidere i Gjesteservice, 19 billettmedarbeidere.
Ansvar: Billettsalg, sesongkortproduksjon, billettkontroll ved inngangen, besvare gjestespørsmål på e-post, telefon og i parken. Hittegods, klargjøre forhåndssolgte billetter med mer!


INFORMASJON OM MEG SOM SKRIVER

Navn: Jan Simen Knutsen Bjørkelo
Alder: 21
Stilling: Avdelingsleder
Antall sesonger: 7
Beste Tusenfryd-minne: Min første sesong på TusenFryd i 2006. Jeg husker jeg møtte engasjerte ledere som brydde seg, og som stolte på meg. Det bidro til at jeg følte jeg mestret oppgavene. Jeg lærte masse av det, og prøver å ta med det videre nå som jeg har lederansvar.
Gleder meg til 2012: Høysesongen vår i juli, hvor vi gjerne får et par uker med sammenhengende sol og fint vær. Dagene blir morsomme, og føles som skikkelig TusenFryd-dager!

 –––––
TusenFryd-inngangsparti

Inngangsområdet. Vi er klare for en ny dag.

Som først ut i en serie om avdelingene på TusenFryd skal dere få bli mer kjent med Billett og Gjesteservice! Hvis du har vært på TusenFryd har du garantert vært i kontakt med en av oss som jobber der. Det er vi som fyller alle funksjoner i inngangsområdet – som jo alle som besøker oss må igjennom. Det betyr at vi på Billett i fjor tok i mot 420.000 mennesker! Vi gjør vårt beste for at alle skal få et godt førsteinntrykk av parken.

For mange barn er kanskje TusenFryd-besøket et av sommerens store høydepunkt, og når barn har det gøy virker det som om det sitter i lang tid. Jeg husker jeg litt tidligere i vinter skulle opp en rulletrapp i Nydalen her i Oslo – en ganske lang rulletrapp kjent for sterke fargede lys både i vegger og under trappen. I det en gutt på kanskje 3–4 år kommer bort til trappa og ser oppover den trappa utbryter han: «Pappa, det er nesten som på TusenFryd jo!»

Og det er ofte barna mange av medarbeiderne også synes er de morsomste å glede. Noen får skanne sin egen billett, mens andre tror nesten ikke sine egne øyne når de får et helt eget parkkart av hun som har sjekket billettene. Jeg tror allerede det kan sette starten på et hyggelig besøk!

Billettluka sett fra innsiden.

Billettluka sett fra innsiden.

Selv om man må regne med litt kø hvis man kjøper billettene i parken, forsøker vi alltid å holde denne kortest mulig. Å alltid justere oss etter antallet gjester som faktisk kommer er kanskje det mest utfordrende på en vanlig åpningsdag. Når klokka er halv ni om morgenen, lufta er frisk og kjølig, men hvis man kjenner godt etter varmer sola kanskje litt ekstra i nakken – da blir det som oftest en dag med mange gjester og mye å gjøre. Selv om det kan være vanskelig å forstille seg når buldringen fra testkjøringen av ThunderCoaster er det eneste du hører, er det bare å gjøre forberedelser. Hvem fra kontorene i administrasjonen er klare til å steppe inn hvis det skulle trengs, og har de uniformen på? Har jeg ekstra veksel? Er det nok billetter på billettautomatene? Er det nok parkkart fremme og er alle PCene i testet og i orden? Mye av grunnlaget for dagen for Billetts del legges i morgentimene før vi åpner portene.

Vi har og gjort mange større endringer de siste 2–3 årene for å bedre gjesteopplevesen ved inngangen. Som jeg vet mange sesongkortgjester setter pris på fikk vi et nytt system for sesongkortproduksjon i fjor. Det mer enn halverte produksjonstiden per kort, og nå er det og mulig å enkelt fornye sesongkortet direkte på nettet – du slipper kø i det hele tatt! Året før skaffet vi to billettautomater hvor man får kjøpt de vanligste billettene våre. På en dag med godt besøk er det alltid fint å se overraskelsen når noen gjester oppdager at de kan bruke de nesten køfrie automatene! Allikevel er naturligvis det viktigste å ha gode og trygge mennesker i billettlukene og ved inngangen. På Billettavdelingen er jeg så heldig å ha med meg mange som har jobbet i TusenFryd i flere år – vi kaller dem veteraner. De siste årene har omtrent 70 % av de ansatte i Billett og Gjesteservice hatt én eller flere sesonger bak seg. Etter min mening er det veldig bra – de har erfaring og trygghet i arbeidsoppgavene, kan mye om parken og er veldig engasjerte i hvordan avdelingen burde utvikle seg. Det går omtrent ikke en dag uten et forslag, en ny idé eller et innspill om hvordan gjesteopplevelsen eller arbeidsdagen kan bli bedre. I tillegg er de veldig viktige for hvordan vi kan ta i mot og lære opp de nyansatte hver vår. Jeg er imponert over hvor ansvarlige og samvittighetsfulle 15-/16-åringene våre er både overfor gjester og kollegaer.

Som avdelingsleder har jeg også ansvaret for Gjesteservice. Dette er parkens «infosenter». Her jobber fem erfarne TusenFrydere over 18 år som internt har søkt om en gjesteservicestilling. Som oftest er det mange søkere, og kampen om plassen er hard. Gjennom en egen rekrutteringskveld testes og intervjues søkerne. Der må de løse forskjellige oppgaver i en gruppe, sammen med individuelle intervjuer. Gruppeoppgavene kan være diskusjonsoppgaver, å holde en presentasjon for gruppen eller samarbeidsoppgaver. Vi bygger av og til litt Lego der og, som Terese skrev om i vinter. Selv om de fleste søkerne er veteraner fra Billettavdelingen sørger vi for å ha et team med erfaring fra forskjellige deler av parken. I tillegg til en billettveteran, ansatte vi til i år en som har jobbet flere år både i spill- og attraksjonsavdelingene. Litt spesialkunnskap om en annen avdeling kommer ofte godt med! En del gjester har spørsmål om sikkerheten i attraksjonene – og da er det bra å ha en med førstehåndskunnskap om rutiner og sikkerhetsystemer og hvor nøye disse følges opp.

Bilde av pluss-døra.

Pluss-døra: Her kan alle skryte litt av en man synes fortjener det!

I Gjesteservice er arbeidsoppgavene mange og varierte, og de som jobber der må være ganske selvdrevne. Gjestene forventer å få løsninger i Gjesteservice, enten de har mistet noe ut av SpeedMonster, lurer på hvor høy SpaceShot er, hvor de kan få glutenfri mat eller trenger å få plastret et skrubbsår. Ofte er det også barn som kommer alene ned til Gjesteservice. Kanskje har de mistet lommeboken hvor pengene til bussbilletten hjem lå, eller kanskje de har kommet bort fra mamma eller pappa. Da er de naturlig nok veldig lei seg, men også ganske tøffe der de sitter bak disken følger med på hvem som kommer ned rulletrappa. Ofte kommer ikke gråten før foreldrene har kommet – som gjerne er enda litt mer på gråten enn barna. Heldigvis pleier slike situasjoner å løse seg i løpet av av en ti minutters tid, ofte akkurat nok til å tegne en tegning!

Når dagen så er over – for tidlig for noen gjester, og alt, alt for seint for andre – er det og vi på Billett som er de siste gjestene ser. Vi prøver alltid å ha én person ute i bunnen av rulletrappa tilgjengelig for gjestene som drar, enten det er den dagens parkansvarlige eller en leder fra fra billettavdelingen. I tillegg til å vise vei til Gjesteservice, Dag 2-salget, bussen eller brusautomaten får vi alltid mange tilbakemeldinger både om hva som har vært bra, og hva som kan bli bedre. Noen ganger er parken tom omtrent før stengetid, mens andre ganger kan det ta både en halv og en hel time før siste gjest har dratt. Det pleier heldigvis å ikke forsinke oss så mye, for mange av stengerutinene kan gjøres mens gjestene er på vei ut. Føring av lønn og formidling av beskjeder til neste dag er greit å få unna. Stort sett er det da bare å slukke, lukke og låse når siste gjest har sagt ha det bra! Bare jeg da husker å slå av rulletrappa etter at jeg har tatt den opp – og ikke før jeg går opp –  har dagen vært bra!

Håper vi sees i løpet av sommeren!
Jan Simen
Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: